.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بارش دوباره سينما در بابل پس از 3 سال وقفه
بارش دوباره سينما در بابل پس از 3 سال وقفه

ششمين جشنواره فيلم كوتاه «وارش» سرانجام پس از 3 سال وقفه، در بابل آغاز شد.

اين جشنواره كه پس از آغاز در سال78 با سيرصعودي قابل توجهي، 4 دوره موفق را پشت‌سر گذاشته بود، ناگهان با تغييرات مديريتي، به نقطه اول بازگشت و شتاب پرشور شهرهاي مازندران، فروكش كرد. وارش كه كلمه‌اي محلي و به معناي بارش و باران است، 11‌سال پيش كنايه‌اي بود از خيل عظيم علاقه‌مندان جوان اين استان كه مثل همه استان‌هاي ديگر - جز تهران- با حداقل امكانات، فيلم‌هايشان را مي‌سازند و به‌ندرت البته جايي براي ارائه‌اش دارند.

اين خيل عظيم امسال با شركت 800 فيلم كوتاه با توجه به 3 سال توقف، به‌خوبي خودنمايي مي‌كند. بنابراين وقتي نخستين دوره وارش به شكل استاني برگزار شد، شرايط تازه‌اي در سينماي جوان و كوتاه مازندران پيش آمد. اين شرايط تازه آنقدر براي اهالي اين استان جذاب بود كه دوره دوم وارش به استان‌هاي همجوار هم سرايت كرد و به‌صورت منطقه‌اي برگزار شد.

اين روند در دوره سوم نيز ادامه يافت و در اين دوره، وارش ديگر به جشنواره‌اي كشوري و ملي تبديل شد و به‌عنوان يكي از جشنواره‌هاي سينمايي تثبيت شد. با اين حال مسئولان به اين نيز اكتفا نكردند و دوره چهارم كه به گفته مدير روابط عمومي وارش، مهم‌ترين دوره در تاريخچه اين جشنواره است، بين‌المللي شد.

سعيد زين‌العابديني درباره اين دوره مي‌گويد: بيش از 7كشور از جمله كشورهاي عضو اكو در دوره چهارم حضور داشتند و به‌نظر مي‌رسد چهارمين دوره وارش واقعا نقطه عطف اين جشنواره بود اما متأسفانه بعد از اين دوره بود كه جشنواره با افول مواجه شد.

تغييرات مديريتي معمولا به تعريف دوباره فعاليت‌ها و تعيين تكليف دوباره براي بودجه‌ها منجر مي‌شود و به اين شكل عجيب نيست كه روال معمول برخي از جشنواره‌ها به‌هم مي‌خورد. دوره پنجم وارش با تاخير، سال 86 برگزار شد و پس از آن تا 2روز پيش تعطيل بود. 2روز پيش ششمين دوره وارش با پيام معاون سينمايي وزارت ارشاد كار خود را آغاز كرد.

اينطور به‌نظر مي‌رسد كه مسئولان دبيرخانه دائمي راه انداخته‌اند و استقبال خوب فيلمسازان موجب پشتگرمي‌شان شده است. در جشنواره امسال 800 فيلم متقاضي حضور در بخش‌هاي مختلف بوده‌اند كه از اين بين، با نظر هيات انتخاب، چيزي در حدود يك هشتم، به مرادشان رسيده‌اند. مراد، نمايش فيلم در يكي از 2سالن مجتمع سينمايي ارشاد يا سينما انقلاب و رقابت با ديگران است براي جايزه يك ميليون و 100‌هزار توماني نفر اول در هر بخش. جايزه دوم هركدام از بخش‌ها 900 هزار تومان و جايزه نفر سوم هم 700 هزار تومان تعيين شده است.

البته مثل جشنواره فجر، در وارش هم نهادها و سازمان‌هاي مختلفي فيلم‌هاي خود را انتخاب خواهند كرد تا فردا در اختتاميه جشنواره ششم، جايزه‌هاي ويژه خودشان را به نفرات برگزيده تقديم كنند. محمدرضا وطن‌دوست، حسين ضيايي، مريم رستمي، ميلاد محقق و محمدحسين مهدي‌پور در قالب هيات انتخاب، 106فيلم خوش‌شانس را كه 25تايشان تا‌كنون به نمايش درنيامده اند، براي نمايش و رقابت برگزيده‌اند تا از بينشان فيلم‌هاي برگزيده با راي هيات داوران، متشكل از جهانگير الماسي، اسماعيل بني‌اردلان، حسين ترابي، سيدناصر هاشم‌زاده و طهماسب صلح‌جو مشخص شود. اين هيات فيلم‌ها را در 5 بخش مستند، پويانمايي، تجربي، داستاني و ويژه بررسي مي‌كنند.

بخش ويژه امسال شامل دفاع مقدس و مازندران شناسي است. مسئولان استان، علاوه بر تعريف بخش مازندران شناسي، در حاشيه جشنواره نيز نمايشگاهي از نقاشي‌ها، عكس‌ها و هنرهاي سنتي هنرمندان مازندراني برگزار كرده‌اند كه د ر آن، علاوه بر معرفي هنرمندان و هنرهاي اين استان، طبيعت و فرهنگ شهرهاي مختلف مازندران نيز به نمايش درآمده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

کرمی 4 آبان 1389
آقای زین العابدینی از اینکه به دوران پرافتخار جشنواره وارش (اول تا چهارم) اشاره داشته اید ممنونیم .اما ای کاش یادتان بود در سایت جشنواره تحریف تاریخی نمی کردید و حواستان به بانیان و بدعت گذاران این جشنواره هم بود.
مهران حسنی 4 آبان 1389
شمال نیوز .لطفا به دست اندرکاران جشنواره یادآور شوید که اگر جشنواره های آغازین وارش به خوبی برگزار شد چرا اینقدر تغییر مسیر داده است.چرا امروز پوسترهای این جشنواره که نشان ونماد جشنواره است باعث آبرو ریزی است .چرا اینقدر مدیریت جشنواره ضعیف است؟را سالن های جشنواره خالی است؟
سعیدی 4 آبان 1389
دست مریزاد سعید.ای کاش طاهر پور هم مثل شما شجاعت داشت.سعید جان چرا پوشش رسانه ای جشنواره اینقدر ضعیف است؟
اسفندیار 4 آبان 1389
وقتی آقای تقی اسفندیار و مهدی روشن ضمیر درخواست خارج نمودن فیلم خود از جشنواره را دارند چرا به در خواستشان اجابت نمی شود .چرا اینقدر بی عدالتی...

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.152 seconds.